Rugaciunea lui Iisus – Arhierească – Ioan 17 – partea I
În vremea aceea Iisus, ridicându-Și ochii către cer, a zis: Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te preaslăvească, precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. Și aceasta este viaţa veşnică: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis. Eu Te-am preaslăvit pe Tine pe pământ; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârșit. Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea. Arătat-am numele Tău oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul Tău l-au păzit. Acum au cunoscut că toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine, căci cuvintele pe care Mi le-ai dat, Eu le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit şi au crezut acum că Tu M-ai trimis. Eu pentru aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ei sunt ai Tăi. Și toate ale Mele sunt ale Tale şi ale Tale sunt ale Mele şi M-am preaslăvit întru ei. Și Eu nu mai sunt în lume, iar ei în lume sunt şi Eu vin la Tine. Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat, ca să fie una, precum suntem Noi. Când eram cu ei în lume, Eu îi păzeam în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat; și i-am păzit şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât numai fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. Iar acum vin la Tine şi pe acestea le grăiesc în lume, pentru ca bucuria Mea să o aibă deplină în ei. (Ioan 17,1-13)
Încă din secolul al IV-lea, Sfântul Chiril al Alexandriei observase că în Evanghelia după Ioan, capitolul al XVII-lea, Mântuitorul vorbeşte şi în calitate de preot, şi în calitate de jertfă, iar în secolul al XVI-lea, David Chytraeus (1531-1600) a numit capitolul al XVII-lea al scrierii ioaneice "Rugăciunea arhierească a lui Iisus".
De ce n-au surprins această rugăciune şi ceilalţi evanghelişti în scrierile lor? Nu ştim! În rugăciunea arhierească, Hristos Se prezintă Tatălui ca jertfă pentru noi.
Capitolul în discuţie este împărţit în trei părţi distincte. Fiecare parte îşi are dimensiunea şi intensitatea ei.
Dacă nu punem început vieţii veşnice încă de aici, Hristos ne rămâne un necunoscut
În prima parte, Hristos S-a rugat pentru Sine, zicând: "Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te preaslăvească" (v. 1). Să credem că preamărirea Unuia este în raport cu preamărirea Celuilalt? Nicidecum! În interiorul Sfintei Treimi nu este o relaţie de genul "îţi dau, ca să îmi dai".
Atunci, Iisus, ridicand ochii Sai la cer, a zis: Parinte, a venit ceasul! Preaslaveste pe Fiul Tau, ca si Fiul sa Te preaslaveasca. Tot ceea ce i-a invatat Domnul pe oameni sa faca, a facut El Insusi. El i-a invatat pe oameni sa se roage asa: "Tatal nostru, Care esti in ceruri" (Matei 6:9). Si El a ridicat ochii Sai la cer, unde se salasluieste Tatal si a zis: "Tata!" El nu spune "Tatal nostru", cum spunem noi, ci pur si simplu "Tata!" Numai El singur putea spune "Tatal Meu"; El si nimeni altcineva, nici in cer nici pe pamant, fiindca El este Fiul Cel Unul Nascut al Tatalui ceresc, cel Unul deopotriva cu Tatal in fiinta si in esenta - Cel Unul Fiu al Cel Unuia Tata - pe cand noi suntem numai fii adoptati prin mila si harul lui Dumnezeu. Ridicand ochii Sai - nu numai ochii Sai cei trupesti ci si ochii Sai cei duhovnicesti - si mai intai acestia din urma. Vamesul nu voia nici ochii sa-si ridice catre cer (Luca 18:13), fiindca acesta isi simtea starea de pacatosenie. Cu toate astea, Domnul de bunavoie Si-a ridicat ochii Sai la cer, caci El era fara de pacat. A venit ceasul Lui - ceasul celei mai mari suferinte. Numai El singur a vazut lamurit acest ceas, cel mai cumplit ceas de la inceputuri pana la sfarsitul veacurilor. Numai El singur a vazut aceasta deslusit chiar dintru inceputuri, si dintru inceput El a spus aceasta mai dinainte, si a vorbit despre aceasta ucenicilor Sai. Dar ucenicii Sai nu intelegeau, nici inimile lor nu au simtit durerea cat mai era inca vreme de zile, ci numai cand vremea era aproape.
"Proslaveste pe Fiul Tau!" Proslaveste-L in ceasul acesta cumplit asa cum Tu L-ai proslavit pana acum. Proslaveste-L in moarte asa cum L-au proslavit in viata. Proslaveste-L in umilire si chinuire, asa cum L-ai proslavit intru taria cuvintelor si a faptelor. Proslaveste-L intre oameni, tot asa cum Tu L-ai proslavit intru ingeri dintru inceputuri. Proslaveste-L pe Fiul Tau, "ca si Fiul Tau sa Te proslaveasca". Daca din prima parte a propozitiei pare ca Fiul este mai mic decat Tatal, din cea de a doua parte vedem deslusit ca Ei sunt deopotriva si lucrarea Lor este dimpreuna intru taria puterii Lor, care este asemenea. Tatal Il proslaveste pe Fiul, si Fiul Il proslaveste pe Tatal, cu tarie nedespartita si cu iubire nedespartita. Asa cum a vazut si a grait Preavazatorul: "Oricine tagaduieste pe Fiul nu are nici pe Tatal; cine marturiseste pe Fiul are si pe Tatal" (I Ioan 2:23). Tatal L-a trimis pe Fiul in lume; Fiul L-a descoperit pe Tatal lumii. Nimic nu va fi cunoscut de catre Fiul fara de Tatal, nici de catre Tatal fara de Fiul, asa cum nu s-ar cunoaste lumina daca nu ar veni de la soare; nici soarele fara lumina care sa-l descopere. Si Apostolul foloseste aceasta asemanare, numindu-L pe Hristos stralucirea slavei Lui (Tatalui) (Evrei 1:3). Dar Domnul nu cauta aceasta proslavire a Lui, de la Tatal, pentru El, ci pentru oameni, asa cum vedem din urmatoarele cuvinte:
"Precum I-ai dat stapanire peste tot trupul, ca sa dea viata vesnica tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui." Vedeti in ce chip priveste Domnul slava Sa, din iubirea Sa de oameni! El spune aici lamurit, ca prin aceasta sa dea oamenilor viata vesnica. Aceasta cere El de la Tatal Sau. Aceasta este proslavirea pe care o cauta El de la Tatal Sau. In vreme ce oamenii Ii pregatesc paharul amar al suferintei, sudorii si sangelui, El Se roaga ca Tatal Sau sa le dea oamenilor viata vesnica. Raspunsul Lui la piatra cea mai grea este painea cea mai dulce. El a spus de multe ori ca Tatal I-a dat Lui putere asupra trupului; El a zis: "Toate Mi-au fost date de catre Tatal Meu" (Matei 11:27) si "toate cate are Tatal ale Mele sunt" (Ioan 16:15). Iar dupa Invierea Sa, El S-a descoperit ucenicilor Sai: "Datu-Mi-s-a toata puterea in cer si pe pamant" (Matei 28:18). Iata deci ca Lui I s-a dat puterea asupra intregii zidiri vii, si Domnul doreste de la Tatal putere asupra vietii vesnice, tot cu privire la acele suflete care I-au fost date Lui: adica, sa le dea viata vesnica. Fiindca un lucru este, sa existe putere asupra lumii celei muritoare, si alt lucru sa aiba viata vesnica in dar. La inceputuri, cand Dumnezeu a dorit sa zideasca omul cel viu si fara de moarte, Sfanta Treime, in intregul Ei, a luat parte la aceasta zidiire, caci se spune: "Sa facem om dupa chipul nostru" (Facerea 1:26). Si acum, cand Innoitorul si Mantuitorul lumii doreste sa dea viata vesnica oamenilor celor muritori, El se sfatuieste in rugaciune cu Tatal Sau, intelegandu-se, desigur, aflarea de fata a Duhului Sfant. In cazul acesta, ca si la facere, viata vesnica este privita numai ca dar al Duhului Sfant. Intr-un caz si in altul, se spune ca viata vesnica este cel mai mare bun pe care il are Dumnezeu in darurile Sale. Aceasta clipa a restaurarii omului la viata vesnica, este la fel de maret si de fara de asemanare ca si acela al facerii omului din tatana, vavi pentru a face dintr-un om muritor unul nemuritor este o lucrare la fel de mareata si Dumnezeiasca ca si facerea lui din tarana.
Exegeţii interpretează versetul astfel: arată-Mă pe Mine oamenilor, pentru ca, atunci când ei Mă vor cunoaşte pe Mine, de fapt, Te vor putea cunoaşte pe Tine. Vedeţi, Tatăl Se slăveşte prin slava Celui Ce este Unul-Născut din El, iar Cel Unul-Născut din El, Fiul, Îi acordă slava care I Se cuvine, arătând din ce Tată S-a născut; la rândul Său, Tatăl, întorcându-I slava - cum spune părintele Dumitru Stăniloae -, arată al cui Tată este, adică al lui Hristos - Fiul lui Dumnezeu întrupat. Aşa încât, lauda preamăririi va trece de la Tatăl la Fiul şi de la Fiul la Tatăl, graţie deofiinţimii Persoanelor Sfintei Treimi.
Hristos Îi cere Tatălui să-L preaslăvească cu slava dumnezeiască, în calitate de Om, nu de Dumnezeu. Ca Dumnezeu, El o avea. Numai că - prin Întrupare - Hristos S-a golit de slavă pentru a Se putea jertfi pentru oameni, cum spune Sfântul Apostol Pavel: "S-a deşertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor; şi la înfăţişare aflându-Se ca un om" (Filipeni 2, 7). Însă, cu toate acestea, El cere Tatălui să arate că Fiul S-a ridicat prin Întrupare la slava dumnezeiască pe care a avut-o la El mai înainte de a fi lumea. În acest sens, a spus: "Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să te preaslăvească (v. 1), precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu I-ai dat Lui" (v. 2). Atenţie! Hristos este responsabil cu împărţirea vieţii veşnice. Viaţa veşnică, sau moştenirea împărăţiei cerurilor, presupune ca preamărirea lui Dumnezeu să fie vădită de credinţă şi fapte bune, căci spune Apostolul: "Credinţa fără fapte moartă este" (Iacov 2, 20). Or, a-L cunoaşte pe Dumnezeu încă de aici, de pe pământ, presupune o pregustare a vieţii veşnice, iar aceasta trebuie să se oglindească în întreaga noastră viaţă. Este acel deja-şi-nu-încă al împărăţiei lui Dumnezeu, pe care-l trăieşte orice credincios şi mărturisitor al lui Hristos, spune părintele Dumitru Stăniloae. În acest sens, începutul vieţii veşnice se pune de aici, de pe pământ; dacă nu punem - prin strădania credinţei şi a faptelor bune - început vieţii celei veşnice încă de aici, Hristos ne rămâne un necunoscut. Şi dacă va fi aşa, se întreabă Sfântul Simeon Noul Teolog, cum vom năzui la sfârşitul veacurilor să ne întâlnim cu un necunoscut, cu cineva cu care n-am dorit să ne întâlnim toată viaţa?
Cunoaşterea lui Dumnezeu nu ar putea fi posibilă dacă nu ne-ar fi mijlocită de cunoaşterea Unicului Fiu al Tatălui şi de cea a Duhului Sfânt, întrucât unitatea nu se poate realiza decât în Treime, potrivit Scripturilor. Dumnezeu este Unic şi Adevărat, dar tot atât de Unic şi Adevărat este Fiul, cât şi Duhul Sfânt. Nu poţi să-L cunoşti pe Tatăl şi să intri în comuniune cu El, făcând abstracţie de Fiul şi de Duhul Sfânt. Îl cunoşti pe Dumnezeu privind la cuvintele, la faptele şi la viaţa pilduitoare ale Mântuitorului Iisus Hristos, Care L-a preaslăvit pe Tatăl pe pământ tocmai prin împlinirea lucrului care I-a fost încredinţat, adică vestirea împărăţiei lui Dumnezeu, împăcarea omului cu Dumnezeu prin jertfa Sa, naşterea de fii prin Taina Sfântului Botez. Or, după această misiune împlinită de Fiul, misiune primită de la Tatăl pentru ca să ne facă împreună-lucrători la mântuirea noastră, Hristos a zis: "Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai înainte de a fi lumea" (v. 5). Este vorba despre slava Sa dumnezeiască, slavă care este una cu slava Tatălui, pentru că este slava Unuia-Născut din Tatăl (Ioan 1, 14). Cum, de altfel, El Însuşi a spus: "Toate câte are Tatăl ale Mele sunt" (Ioan 16, 15). Aşadar, slava Tatălui este şi slava Lui. Ca Dumnezeu adevărat, avea o slavă nemărginită.
Sfântul Apostol Pavel Îl numeşte pe Hristos "strălucirea slavei şi chipul fiinţei Lui (Dumnezeu)" (Evrei 1, 3). Însă, acum, El cere ca strălucirea slavei Sale să copleşească şi Trupul Său, pentru că numai prin El - ca Om - putea trece slava lui Dumnezeu la oameni. Pentru că slava care ni se dă nouă, oamenilor, nu este din fire, ci este primită în dar sau după har de la Dumnezeu, ea ne este dată nouă prin Fiul Lui, făcut Om.
Pe lângă cele arătate, în misiunea Sa, Hristos a făcut cunoscut numele lui Dumnezeu - ca Tată al Fiului şi purcezător al Sfântului Duh - celor pe care Dumnezeu Însuşi i-a dat Fiului, deşi ei erau ai lui Dumnezeu. Dar care, la rândul lor, au cunoscut că toate câte I-au fost date Fiului sunt de la Tatăl (Ioan 17, 7); adică toate câte sunt ale Fiului sunt şi ale Tatălui. Acestea toate înseamnă: domnia asupra stihiilor, stăpânirea asupra duhurilor necurate, puterea vindecării şi învierii, precum şi cuvântul Evangheliei. Iar cele pe care le-a primit, le-a dat lor: "Cuvintele pe care Mi le-ai dat le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit şi au crezut că Tu M-ai trimis" (v. 8).
Cuvintele date lor de Cuvântul i-au asigurat de identitatea şi provenienţa Cuvântului întrupat. Şi aşa cum, prin primirea cuvintelor Lui, s-au unit cu Hristos şi, implicit, cu Tatăl, de la Care El le spunea cuvintele, prin primirea harului lui Dumnezeu se realizează acea unitate harică între noi şi El, fără ca cineva să se confunde cu El. Această unitate a fost realizată mai întâi cu Sfinţii Apostoli, apoi cu cei care cred în Fiul lui Dumnezeu întrupat.
De ce intareste Domnul cuvintele: "singurul Dumnezeu adevarat?" Pentru ca El vrea sa tina pe ucenicii Sai la adapost de panteism si de inchinarea la idoli, si sa adevereasca inca odata cuvintele pe care le-a rostit El prin Moise: "Eu sunt Domnul Dumnezeul tau, ... sa nu ai alti dumnezei afara de Mine" (Iesire 20:2,3). Si de ce intareste El faptul ca viata vesnica este cunoasterea Lui Insusi - Iisus Hristos? Pentru ca Dumnezeu este descoperit prin El in chip atat de intreg, cat poate fi El descoperit oamenilor celor muritori, si pentru ca numai prin El oamenii pot ajunge la cunoasterea cea mai deplina a lui Dumnezeu, la care se poate ajunge in lumea aceasta. Asa cum a spus Domnul Insusi iudeilor: "Daca M-ati sti pe Mine, ati sti si pe Tatal Meu" (Ioan 8:19), de unde este clar ca Tatal poate fi cunoscut numai prin Fiul, Domnul nostru Iisus Hristos.
"Eu Te-am preaslavit pe Tine pe pamant; lucrul pe care Mi l-ai dat sa-l fac, l-am savarsit." Ce inseamna cuvintele "pe pamant"? Acestea inseamna: in trup, printre oameni. Lucrarea pe care a savarsit-o Domnul pe cand Se afla in trup printre oameni este lucrarea de mantuire a oamenilor. Pana la moartea Sa pe Cruce, lucrarea a stat in cuvinte datatoare de viata, din cele care nu mai fusesera auzite niciodata mai inainte pe pamant, si in minuni fara de numar, din cele care nu se mai vazusera niciodata. Dar Domnul a dat asigurare atat pentru cuvintele Sale cat si pentru minunile Sale, Tatalui ceresc, invatand pe oameni smerenia dimpreuna cu ascultarea.
"Si acum, proslaveste-Ma Tu, Parinte, la Tine Insuti, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai inainte de a fi lumea." Cum pot intelege aceste cuvinte cei care spun ca Hristos era un om obisnuit si o zidire a lui Dumnezeu ca si celelalte zidiri ale lui Dumnezeu? Iata, Domnul vorbeste de slava pe care a avut-o El la Tatal mai inainte de facerea lumii! Domnul a spus despre Sine: "Eu sunt mai inainte de a fi fost Avraam" (Ioan 8:58). El este mai inainte de Avraam: atat a socotit El sa spuna iudeilor stramtorati la minte, dar faptul ca El exista si Se afla intru slava mai inainte de facerea lumii, El nu a avut de gand sa le descopere lor. Prin aceasta rugaciune, Domnul descopere acum aceasta lumii intregi. De ce doar acum? Pentru ca El stie de mai inainte ca aceasta rugaciune va ajunge la urechile oamenilor numai dupa Invierea Sa intru slava mare, dupa care va fi mai usor pentru oameni sa creada intru slava Sa de dinaintea vesniciei. Slava Lui este deopotriva cu aceea a Tatalui, intrucat este slava Unuia-Nascut din Tatal (Ioan 1:14). Nu a marturisit chiar Domnul: "Toate cate are Tatal ale Mele sunt" (Ioan 16:15)? Asadar slava Tatalui este slava Fiului. Atat intru slava, cat si intru tarie, Fiul este deopotriva cu Tatal. Atunci, de ce Se roaga El ca Tatal sa-L proslaveasca pe El? Fiul nu Se roaga pentru proslavirea firii Sale Dumnezeiesti, ci a umanitatii Sale. Firea Sa omeneasca este lucrul cel nou pentru lumea zidita, iar nu Dumnezeirea Sa. Firea Sa omeneasca trebuie proslavitata si adusa intru slava Dumnezeiasca, pentru ca si noi oamenii sa-I aducem aceasta slava. Aceasta este incununarea a toate cate a facut Mantuitorul lumii. Aceasta este marea taina a pacii oamenilor cu Dumnezeu si a primirii binecuvantate a lor ca fii, prin slava Omului-Dumnezeu.
Mai socotiti si imprejurarea de foarte mare insemnatate, in care Domnul Se roaga Tatalui sa-L proslaveasca pe El pentru ca, spune El, El a savarsit lucrarea care I-a fost incredintata Lui sa o faca. Aceasta invatatura ne arata noua deslusit ca numai atunci cand implinim Voia lui Dumnezeu putem astepta rasplata de la Dumnezeu. Amintiti-va proorocia lui Hristos ca, la sfarsitul veacurilor, cand Fiul Omului va sa vina intru slava Tatalui Sau, atunci El va rasplati fiecaruia dupa faptele sale (Matei 16:27). Fericiti vor fi dreptii in ziua aceea, caci vor fi rasplatiti insutit pentru faptele lor cele bune, si vor straluci ca soarele cu lumina slavei lui Hristos inaintea tronului Celui Preainalt.
În continuare, Fiul se roagă pentru întărirea comuniunii celor ce cred în El şi au dragoste faţă de El şi de cuvântul Evangheliei Sale, zicând: "Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău, în care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem şi Noi. Când eram cu ei în lume, Eu îi păzeam în numele Tău, pe cei ce Mi i-ai dat; şi i-am păzit şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. Iar acum vin la Tine şi acestea le grăiesc în lume, ca să fie deplină bucuria Mea în ei. Eu le-am dat cuvântul Tău, şi lumea i-a urât, pentru că nu sunt din lume, precum Eu nu sunt din lume. Nu Mă rog ca să-i iei din lume, ci ca să-i păzeşti pe ei de cel viclean. Ei nu sunt din lume, precum nici Eu nu sunt din lume. Sfinţeşte-i pe ei întru adevărul Tău; cuvântul Tău este adevărul. Precum M-ai trimis pe Mine în lume, şi Eu i-am trimis pe ei în lume. Pentru ei Eu Mă sfinţesc pe Mine Însumi, ca şi ei să fie sfinţiţi întru adevăr" (Ioan 17, 11-19).
"Aratat-am numele Tau oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tai erau si Mie Mi i-ai dat si cuvantul Tau l-au pazit." Care este acest nume al lui Dumnezeu pe care Domnul Iisus l-a aratat oamenilor? Numele "Tata". Acest nume este deopotriva de necunoscut atat paganilor cat si iudeilor. Aceasta este o descoperire cu totul noua pentru oameni. Proorocii si dreptii Vechiului Testament Il cunosteau pe Dumnezeu sub numele de "Dumnezeu", "Ziditor", "Domnul", "Imparatul" si "Judecatorul", dar niciodata de "Tatal". De-a lungul vremii, acest nume al lui Dumnezeu a fost necunoscut oamenilor. Nici un om muritor n-ar fi putut descoperi acest nume tainic al lui Dumnezeu caci, sub jugul intunericului plin de pacate si infricosare, nici un om muritor nu putea simti paternitatea Ziditorului sau. Si ceea ce nu se poate simti chiar daca se intampla sa se rosteasca cu buzele, nu are un inteles mare. Numai Cel Unul Nascut din Dumnezeu Il poate numi pe Dumnezeu "Tata"; numai Fiul cel Unul-Nascut, Care este in sanul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut (Ioan 1:18).
Cui a descoperit Domnul acest nume preadulce al "Tatalui"? "Oamenilor", spune El, "pe care Mi i-ai dat Mie din lume". Unii socotesc ca El a spus precis: "oamenilor ... din lume" asa incat nu pot fi ingerii, "barbatii cei ceresti", la care Se gandeste El, ci oameni obisnuiti, de pe pamant. Dar, fara indoiala ca este mai cu dreptate sa socotim ca Domnul Se gandea aici la ucenicii Sai, atat in sens restrans cat si in sens mai larg. Aceasta se face lamurit din cuvintele care urmeaza in aceasta rugaciune, cand Domnul spune: "Dar nu numai pentru acestia Ma rog, ci si pentru cei ce vor crede in Mine, prin cuvantul lor" (Ioan 17:20). Cei care sustin predestinarea, care vad in aceste cuvinte predeterminarea lui Dumnezeu pentru mantuirea unora si osandirea altora, este cu totul neintemeiata.
Fie ca şi noi, pentru "evlavia noastră", întocmai celor 318 Sfinţi Părinţi participanţi la Sinodul I Ecumenic, de la Niceea, să fim auziţi de Dumnezeu, Aici şi Dincolo.Amin (postat pe fb de ioan monahul)