Născatoare de dumnezeu !
Sfantul Chiril al Alexandriei, pe care îl prăznuim pe 9 iunie, ne- a învatat ca în Hristos sunt doua firi, una dumnezeiasca si una omeneasca, unite într-o singura persoana, cea a Fiului lui Dumnezeu. Si pentru ca aceeasi persoana, nascuta din vesnicie din Tatal, Se naste ca om din Fecioara Maria, Maica Domnului este "Theotokos“, "Nascatoare de Dumnezeu“.
Fecioara Maria, Maica Domnului este "Theotokos“, "Nascatoare de Dumnezeu“. Marele Gavriil, care a fost de fata la facerea omului si la inceputul veacurilor si care a avut puterea de a judeca limpede sufletele oamenilor, a judecat limpede gandurile framantate ale Preacuratei Fecioare, mai curat decat putem judeca noi.
Atunci, el a vazut nedumerirea sufletului ei si s-a grabit sa o linisteasca cu aceste cuvinte blande: “Nu te teme, Marie, caci ai aflat har la Dumnezeu.” Nu te teme, copila mea! Nu te teme, tu, fiica lui Dumnezeu cea plina de har! Nu te teme, preabinecuvantata tuturor celor muritori, pentru ca binecuvantarea Domnului se va pogori prin tine peste toti oamenii! Nu te teme, caci ai aflat har de la Dumnezeu!
Aceste ultime cuvinte ale arhanghelului se impotrivesc unor teologi din apus, cu privire la “conceptia imaculatei”, pe care o au ei; cu alte cuvinte, faptului ca Fecioara Maria s-a nascut din parinti care nu aveau nici o urma din pacatul lui Adam sau din urmarea acelui pacat.
Daca ar fi fost asa, de ce ar fi spus ingerul ca a aflat har de la Dumnezeu? Harul lui Dumnezeu, care are si intelesul de iertare, este aflat de catre cel caruia ii este de folos harul si de catre cel care il cauta. Preacurata Fecioara se ostenise cu vrednicie ca sa-si inalte sufletul la Dumnezeu si fusese intampinata de harul lui Dumnezeu pe calea acestei inaltari.
Arhanghelului trebuia sa lamureasca Fecioara ca Fiul ei va fi asteptat ca Mesia; ca El va fi Fiul Celui Preainalt; ca El va primi de la Dumnezeu tronul lui David si ca El va fi Imparat peste casa lui Iacov pentru totdeauna.
El nu i-a spus Fecioarei totul despre Domnul Iisus, ci numai ceea ce ii era cunoscut ei ca proorocire si era pe intelesul ei din Sfanta Scriptura. Auzind aceasta veste din cer, Fecioara Maria, in curatia ei ca de copil, l-a intrebat pe vestitorul cel neobisnuit: “Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat?”
Aceste cuvinte nu arata neincrederea ei in bunavestire a ingerului, ci curatia si nevinovatia ei.
Care a fost raspunsul Arhanghelului Gavriil? “Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine Fiul lui Dumnezeu Se va chema. Si iata Elisabeta, rudenia ta, a zamislit si ea fiu la batranetea ei si aceasta este a sasea luna pentru ea cea numita stearpa. Caci la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta.”
Un raspuns intreg si deplin, care aduce multumire. Dumnezeu, acolo unde El voieste, indeparteaza legile firii. Firea si randuiala firii sunt ca si cum nu ar exista, atunci cand Dumnezeu cel viu implineste voia Lui in lucrarea mantuirii omului.
Iar ea, vazandu-l, pe Arhanghel, s-a tulburat de cuvantul lui si cugeta intru sine: Ce fel de inchinaciune poate sa fie aceasta? Ca un copil! Maria este cu adevarat un copil. Domnul a spus: “De nu va veti intoarce si veti fi precum pruncii, nu veti intra in Imparatia Cerurilor.” (Matei 18:3, 19:4).
Lumea aceasta, cu pofte si patimi, indata il imbatraneste pe om. Copilaria noastra este scurta si in vremurile moderne se face si mai scurta. Cine se mai poate face copil din nou? Maria a fost si a ramas asa toata viata ei, prin curatia si intreaga ei intelepciune, prin frica ei de Dumnezeu si ascultarea de El.
Sufletul Fecioarei Maria linistindu-se, vestitorul inaripat al lui Dumnezeu ii vesteste cea mai de pret veste din ceruri: “Si iata vei lua in pantece si vei naste fiu si vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare si Fiul Celui Preainalt Se va chema si domnul Dumnezeu Ii va da Lui tronul lui David, parintele Sau.
Si va imparati peste casa lui Iacov in veci si imparatia Lui nu va avea sfarsit.” Vestitorul lui Dumnezeu vorbeste lamurit si amanuntit. Vei lua in pantece: adica in trup. Psalmistul a folosit aceeasi expresie cand a spus: “si duh drept innoieste intru cele dinlauntru ale mele” (Psalm 50/51:10).
Intarind cuvintele “in pantece”, este ca si cum Arhanghelul vrea sa se pazeasca dinainte impotriva teoriei gresite a docetistilor eretici, ca Hristos nu a avut trup adevarat, nici nu S-a nascut cu adevarat; ca El nu a fost adevarat, om cu trup, ci asemanarea Sa, iar Fecioara Maria este Născătoare de Dumnezeu.
Aceasta o va lucra întru tine puterea Celui Preaînalt, prin venirea Sfîntului Duh. Iar cum că aceasta este adevărată, acest lucru să-ţi fie ca semn vrednic de credinţă, căci rudenia ta Elisabeta, fiind stearpă din tinereţe şi acum îmbătrînită cu anii, a zămislit fiu, Dumnezeu voind astfel, făcînd din cele neputincioase, lucruri putincioase.
Pentru că, ce este cu neputinţă la oameni, ca fecioara cea fără bărbat şi femeia cea neroditoare, stearpă şi îmbătrînită, să zămislească şi să nască, la Făcătorul şi Atotputernicul Dumnezeu toate sînt cu putinţă, pentru că tot lucrul la Dumnezeu este cu putinţă, căci şi bătrîna cea neroditoare a zămislit, şi tu, fecioară, vei zămisli!"
Sfantul Chiril al Alexandriei s-a nascut in jurul anului 370. A fost nepotul arhiepiscopului Teofil al Alexandriei si urmas al acestuia in scaunul episcopal. Sfantul Chiril al Alexandriei a combatut invatatura lui Nestorie, care sustinea ca in Hristos exista doua persoane: una dumnezeiasca, a Fiului lui Dumnezeu, nascut din vesnicie din Tatal, si alta omeneasca, a lui Iisus Hristos, nascut din Fecioara Maria.
Aceasta invatatura contrara Sfintei Scripturi, ducea la concluzia ca Maica Domnului nu poate fi numita "Nascatoare de Dumnezeu“, ci "Nascatoare de om“. Sfantul Chiril al Alexandriei a invatat ca in Hristos sunt doua firi, una dumnezeiasca si una omeneasca, unite intr-o singura persoana, cea a Fiului lui Dumnezeu.
Si pentru ca aceeasi persoana, nascuta din vesnicie din Tatal, Se naste ca om din Fecioara Maria, Maica Domnului este "Theotokos“, "Nascatoare de Dumnezeu“. Sinodul al III lea ecumenic de la Efes din anul 431, recunoaste in mod oficial titlul de "Theotokos“Maicii Domnului. Sfantul Chirl al Alexandriei a trecut la cele vesnice in anul 444. (sursa crestinortodox)