Icoana Maicii Domnului cu Pruncul, de la Mânastirea dintr-un lemn, judetul Valcea
"Unele icoane sunt vindecatoare de boli, izgonitoare de duhuri rele, iar altele sunt aducatoare de ploi binecuvantate si protectoare ale manastirilor si familiilor credincioase. Fara indoiala, toate icoanele sunt facatoare de minuni si ajutatoare credinciosilor. Dar unele poarta o harisma speciala, pe care o simte numai cel ce se roaga mult si cu lacrimi in fata sfintelor icoane".
Icoana Maicii Domnului cu Pruncul, de la Mânastirea dintr-un lemn judetul Valcea, este una dintre cele mai cinstite icoane din tara, atat pentru vechimea si maiestria cu care este lucrata, cat mai ales pentru nenumaratele minuni savarsite inaintea ei. Icoana Maicii Domnului cu Pruncul, de la Manastirea Dintr-un Lemn, este una dintre cele mai cinstite icoane din tara, atat pentru vechimea si maiestria cu care este lucrata, cat mai ales pentru nenumaratele minuni savarsite inaintea ei. Icoana este minunata si prin dimensiunile ei: 1,50 metri inaltime si 1,10 metri latime. Minunata icoana se afla, astazi, in biserica de piatra a manastirii, in partea stanga, in locul icoanei imparatesti a Maicii Domnului, pe catapeteasma.
“Icoana poartă numele prototipului (originalul, persoana care este înfățișață), ea nu conţine natura sa”, precizează Sfinţii Părinţi de la Sinodul al VII-lea ecumenic. Locul prezenţei nu este planşa de lemn, ci asemănarea pe care ea o înfăţişează. Nu există nici o natură înscrisă. “Nu cunoaştem în icoană nimic altceva decât înfăţişarea reprezentând o asemănare a prototipului”, subliniază aceiaşi Sfinţi Părinţi. “Icoana, spune Sfântul Teodor Studitul, este neasemănătoare în ce priveşte esenţa, însă este asemănătoare în ce priveşte persoana”. Icoana Mântuitorului lisus Hristos ( ori a Sfintei Fecioare n.n.) ne înfăţişează persoana Sa şi nu firea Sa, pentru că zice Sfântul Atanasie Sinaitul: “Nu firea vede firea, ci persoana contemplă persoana”.
Nu sunt cunoscute cu exactitate cele despre autorul acestei icoane, anul pictarii ei ori conditiile in care aceasta a ajuns la manastirea valceana. Se marturiseste insa, potrivit legendei, ca aceasta icoana a fost gasita in trunchiul unui stefar mare din zona, frate cu cei alti cativa, care se afla in curtea din spate a manastirii. In anul 1929, profesorul Andrei Grabor, de la Universitatea din Strasbourg, viziteaza manastirea, studiaza icoana si spune ca aceasta ar fi fost pictata in secolul al IV-lea, la Manastirea Theothokos din Grecia, dupa modelul apartinand Sfantului Apostol Luca, cel care a pictat prima oara in icoana pe Fecioara Maria.
Conform traditiei, in lume se mai gasesc doar trei astfel de exemplare: la Moscova, Constantinopol si Ierusalim. Profesorul I. D. Stefanescu afirma ca icoana ar fi fost pictata pe la jumatatea secolului XVI. Conform lui A.M. Muzicescu, icoana ar fi lucrata inainte de anul 1453, la Bizant sau la Muntele Athos, folosindu-se un model mai vechi. Cea din urma ipoteza este si cea mai plauzibila, dar modul in care icoana a ajuns la noi ramane necunoscut.
In anul 2002 a inceput procesul de restaurare a Icoanei Facatoare de Minuni a Maicii Domnului cu Pruncul, de la Manastirea Dintr-un Lemn din Valcea. Prima parte a restaurarii a inceput in 2003, s-a incheiat in 2004 si a fost facuta de Dorin Handrea. Receptia lucrarii a avut loc pe 27 iunie 2004 de o comisie de experti evaluatori.
Icoana a suferit un proces de restaurare si a fost reexpusa in manastire in data de 15 noiembrie 2008. Pentru prima data in Romania, s-a hotarat protejarea icoanei de factorii de microclimat, umiditate excesiva, variatii mari de umiditate si alti factori de degradare prin montarea acesteia intr-o vitrina conceputa special pentru ea, de catre o firma italiana care a proiectat un sistem similar si pentru "Mona Lisa" lui Leonardo da Vinci si alte muzee importante din lume. Icoana si vitrina au fost sfintite in octombrie 2008.
Prin voia si cu binecuvantarea PS Gherasim Cristea al Ramnicului, s-a scos ferecatura de argint, atasata icoanei la anul 1813, de o familie din Bucuresti, si pe partea anterioara s-a mai descoperit o icoana, anume Judecata de Apoi. Icoana imparateasca a Maicii Domnului cu Pruncul are doua fete, pe spatele ei, pe acelasi lemn, fiind zugravita scena cu Judecata de Apoi.
Se crede ca autorul poarta numele "Damaschin". Icoana are o greutate de aproximativ opt kilograme si dateaza de pe la jumatatea secolului al XV-lea. Din punct de vedere al executiei tehnice, icoana Maicii Domnului nu este pictata de acelasi mester care a pictat Judecata de Apoi, aceasta din urma fiind prima executata.
Daca Judecata de apoi are date convingatoare pentru zona de cultura sarbeasca, infatisarea Maicii Domnului corespunde tehnicii de executie specifica unui atelier bizantin, unui pictor care a folosit un model cu o particularitate iconografica pe care o gasim la Constantinopol, pictata potrivit traditiei de catre evanghelistul Luca. Este vorba de scrisul in greaca de pe vesmantul Maicii Domnului, fragment din Psalmul 44, care apare ca influenta a poeziei liturgice in pictura paleologa.
Sfinţii Părinţi de la Sinodul al VII-lea ecumenic repetă aceste cuvinte şi precizează: “Prin aceste două mijloace, imaginea (icoana) şi cuvântul, care se completează unul pe altul… noi primim cunoaşterea despre aceleaşi realităţi”.
Învăţătura ortodoxă a Bisericii a fost formulată de Sfinţii Părinţi, întemeindu-se pe Sfânta Scriptură cu toată limpezimea.
“Icoana, scrie Sfântul Ioan Damaschin în Cele trei tratate contra iconoclaştilor, este o asemănare, un model, o întipăritură a cuiva. Însă icoana nu seamănă întru totul cu originalul, adică cu persoana înfăţişată. Altceva este icoana şi altceva este originalul; este o deosebire între ele, pentru că aceasta nu este celălalt şi celălalt nu este aceasta. Spre exemplu: icoana omului, cu toate că întipăreşte figura corpului, totuşi nu are facultăţile sufleteşti, căci nici nu trăieşte, nici nu cugetă, nici nu vorbeşte, nici nu simte, nici nu se mişcă. Tot astfel fiul, cu toate că este icoana naturală a tatălui, totuşi are ceva deosebit faţă de el, căci este fiu, şi nu tată”.
O alta pictură unicat în Vâlcea, veche de 100 de ani, reprezentând-o pe Maica Domnului cu trei mâini, este o atracţie pentru pelerinii care trec prin comuna Buneşti, în drumul spre Horezu. Despre simbolistica acestei icoane există două variante, una expusă de profesorul Demetrie Ion şi care arată că în momentul în care Irod ar fi dat ordin să fie ucişi toţi pruncii născuţi în Nazaret, Maica Domnului l-a protejat pe pruncul Iisus să nu cadă victimă urgiei regelui Iudeii.
Cea de a doua variantă susţinută de biserică are ca centru povestea Sfântului Ioan Damaschin, relatând istoria icoanei similare aflată pe Muntele Athos. Potrivit tradiţiei, o icoană a Maicii Domnului era zestrea de familie a Sfântului Ioan Damaschin şi o avea în casa lui din Damasc, chiar când fusese întâiul sfetnic al stăpânitorului saracinilor, califul musulman Ualid (705-715).
După ce Sfântul Ioan Damaschin a ţinut cuvântările pentru apărarea icoanelor, iconoclaştii i-au tâiat mâna dreaptă. Atunci Sfantul Ioan, ţinând mâna sa tăiată, a căzut înaintea acestei icoane a Maicii Domnului, cerând să-l vindece, şi Maica Domnului într-adevăr a vindecat mâna Sfântului, care s-a lipit la locul ei. Drept mulţumire şi recunoştinţă, Sfântul Ioan a adăugat la icoana Maicii Domnului o mână din argint, în partea de jos, astfel încât dă impresia că Maica Domnului are o a treia mână.
Printre Icoane ale maicii Domnului facatoare de minuni din România mentionăm: Icoana Maicii Domnului (una din cele 12 pictate de Sf. Ap. Luca si adusa la noi de Sf. Ap. Andrei sau copie minunata) - Manastirea Namaiesti; Icoana Maicii Domnului (copie minunata din sec. IV dupa un original de Sf. Ap. Luca, de la Muntele Athos) - Manastirea "Dintr-un Lemn"; Icoana Maicii Domnului - Biserica "Nasterea Maicii Domnului - Scaune",Bucuresti; Icoana Maicii Domnului - Biserica "Doamnei", Bucuresti; Icoana Maicii Domnului (copie minunata dupa "Prodromita" de la Muntele Athos) - Schitul Darvari Bucuresti și multe, multe altele:
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Olari" (Str. Olari 2, intersectia Mosilor cu Olari, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Gradina Icoanei" (Str. Icoanei, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului si Icoana Sf. Nicolae - Biserica "Sf. Nicolae - Blanari" (Universitate, Str. Blanari 16, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Schitul "Maicilor" (langa Man. Antim, Str. Antim 43, Bucuresti)
• Icoanele Maicii Domnului (cele 2) - Biserica "Sf. Vasile" (Cal. Victoriei 198, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica Batistei (Universitate, Str. Batistei 19-21, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului si Icoana Sf. Dr. Cosma si Damian - Biserica "Sf. Trei Ierarhi - Coltei" (Universitate, Bd. Bratianu 1, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Sf. Elefterie - Nou" (Metrou Eroilor, Opera, Str. Sf. Elefterie 1-3, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului ("Odighitria - Indrumatoarea") - Biserica "Sf. Nicolae - Mihai Voda" (Metrou Izvor, Str. Sapientei 4, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica Zlatari (vizavi de Magazinul Victoria, CEC-ul Mare, Cal. Victoriei 12, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Sf. Imparati - Plevna" (zona Pta. Kogalniceanu, Facult. Drept, Str. Sf. Constantin 33, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Catedrala Patriarhiei, Bucuresti (copie minunata dupa Icoana pictata de Sf. Ap. Luca de la Man. Kykkos din Cipru; la iconostasul stg din fata altarului)
• Icoanele Maicii Domnului ("Hranitoarea" si cea de la catapeteasma) si cea a Sf. Parascheva (care a plans) - Biserica "Adormirea Maicii Domnului - Precupetii Noi" (Str. Gral. Brosteanu 12, vizavi de ASE - intrarea din Cal. Dorobanti, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului si cea a Sf. Alexie - Biserica "Sf. Alexie" (Cal. Serban Voda 123, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului ("Pantanassa - Vindecatoarea") - Biserica "Sf. Nicolae - Rusa, a Studentilor" (Universitate, Str. Ion Ghica 9, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Dichiu" (Str. Icoanei 72; copie dupa "Madona Neagra" protectoarea Poloniei)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Sf. Spiridon" a Mitropoliei de Bucuresti (de la Pta. Unirii, pe Bd. "D. Cantemir", Cal. Serban Voda 29)
• Icoana Maicii Domnului ("Cu 3 maini") - Manastirea Plumbuita, Bucuresti (Str. Plumbuita 58)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Inaltarea Domnului - Teiul Doamnei", Bucuresti (Str. Doamna Ghika 1)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Sf.Gheorghe - Martisor", Bucuresti (Str. Martisor 63, vizavi de fosta Man. Vacaresti, in apropiere de benzinaria Big Berceni)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Sf. Parinti Ioachim si Ana - a Targului de Afara", Bucuresti (langa Foisorul de Foc)
• Icoana Maicii Domnului („Kazanskaya") - Biserica „Adormirea Maicii Domnului / Sf. Haralambie - Flamanda", Bucuresti, Str. Olimpului 17 (de la intersectia Bd. Dimitrie Cantemir cu Bd. Marasesti, inspre Parcul Carol)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica „Adormirea Maicii Domnului / Sf. Nicolae / Sf. Cuv. Parascheva si Sf. Grigorie Decapolitul - Hagiu", Bucuresti (Str. Traian, Nr. 142 <langa Hala/Piata Traian, intersectia Caii Calarasilor cu Str. Traian>)
• Icoana Maicii Domnului si icoana Sf. Parascheva - Biserica "Sf. Gheorghe - Nou" (Pta. Sf. Gheorghe, Bd. Bratianu 27, Km 0, Bucuresti)
• Icoana Maicii Domnului - Biserica "Adormirea Maicii Domnului si Sf Nicolae - Radu Ceausu", Bucuresti (Str. Radu Ceausu, Nr. 6)