Despre credința noastră
Spunem ca nu credem ca a mai existat niciodata vreo epoca in care printre credinciosii Bisericii sa intalnesti atat de rar floarea smereniei. Si asta simt ca are legatura cu profetia Domnului:
“Dar Fiul Omului, cand va veni, va gasi, oare, credinta pe pamant?”. “Nici macar nu mai este vorba de cine este un „bun” crestin-ortodox, sau unul „prost”; întrebarea care se pune acum este aceasta: va mai supravietui macar credinta noastra?”
Si ne mai gandeam si la alte profetii legate de sfarsit, care ne par, impotriva aparentelor, a fi legate cumva intre ele “când ruşinea femeilor va dispărea, atunci ziua Judecăţii va fi aproape“, iar o alta, primita de la Avva Dionisie: „Când se va înmulţi mintea”. Şi asta o vedem astăzi.
Lipsa de rusine, de smerenie fireasca adica, acolo unde Dumnezeu a pus-o chiar in fire, am zice, este unul dintre semnele cele mai teribile si mai urate ale caderii generalizate in necredinta, se refera cu precadere la necuviinta, la indrazneala necuvenita in ceea ce priveste imbracamintea. Dar acela e numai un simptom dintre multe. “Emanciparea” femeii crestine cunoaste astazi o multitudine de forme, sub influenta mentalitatilor de tip feminist din societate, a unei educatii nepotrivite.
Modelul smereniei slujitoare si marturisitoare a femeilor mironosite nu prea mai are astazi cautare in Biserica, in timp ce duhul devastator al feminismului face ravagii, iar tupeul sau obraznicia se numesc “sinceritate” sau “indrazneala pentru Hristos”.
Un parinte spunea mai demult despre pacatul ambitiei si al iubirii de stapanire, despre dorinta de afirmare de sine ca sunt rele si urate in sine, oriunde s-ar afla, insa atunci cand ele au loc intr-o femeie, parca sunt mai urate decat oriunde, pentru ca arata si o pervertire a firii randuite de Dumnezeu.
Multe dereglari de aici pleaca, inclusiv in relatiile de familie: ca femeia crestina nu mai vrea sa se supuna intru iubire, ci vrea neaparat sa conduca, sa domine, sa-si impuna ideile, sa aiba intaietate. Si de aici incep toate dezastrele.
In acelasi timp, spunea acelasi parinte, nu e nimic mai frumos si mai odihnitor decat femeia (chiar si marturisitoare prin cuvant, chiar si prezenta pe bloguri, am zice noi) care-si stie bine masura proprie si nu cauta “sa-si adauge staturii sale un cot“, iar asta – trebuie adaugat – fara ca barbatul sa se simta insa indreptatit s-o umileasca, sa o trateze de sus, sa n-o iubeasca si sa n-o respecte sau s-o reduca la o statura dobitoceasca.
Dincolo de asta si generalizand, duhovnicii cu experienta de astazi marturisesc ca a luat proportii infricosatoare patima “parerii de sine”, stare care premerge inselarii si orbirii, in care omul este atat de plin de sine, atat de sigur pe sine, atat de prins in plasa propriilor idei, proiectii, indreptatiri si “certitudini”, pana unde nu mai poate iesi din gandul sau si din “dreptatea” sa, din realitatea sa paralela, oricat de multa evidente contrarii i s-ar aduce. Cuviosul Seraphim Rose o numea si boala lui: “eu stiu (cel) mai bine”.
Omul de astazi crede atat de mult gandului sau propriu, incat il socoteste dusman pe oricine cauta sa-l indrepte, oricata dragoste ar avea acela sau orice pozitie de autoritate duhovniceasca ar avea. Astazi, urmand duhul nihilismului si al anarhiei valorilor in Biserica, oricine poate sa-si dea cu parerea (si sa si-o impuna, nu sa si-o expuna prudent si smerit) despre orice tema, oricine poate interpreta, protestant, dupa mintea sa, si Scripturile, si Traditia si sa-si aroge rolul de invatator, chiar daca abia a invatat el insusi primele litere ale alfabetului credintei; poate sa rastoarne intr-o clipita intreaga Predanie, punand fara frica al sau cuget deasupra cugetului Parintilor, a cugetului Bisericii.
Desigur, multimea de adepti nu lipseste, pentru ca oricine se bucura sa-i fie confirmate prejudecatile, sa-i fie justificate patimile, sa fie intarit in convingerea ca nu trebuie cumva sa se schimbe din temelii, sa-si innoiasca mintea, ci poate sa ramana asa cum este, ba cu un plus de “impacare” si de satisfactie, pentru ca a gasit calea perfecta de coabitare intre duhul lumesc si Evanghelie, intre voia proprie si voia lui Dumnezeu si acum poate sa doarma linistit.
Cum spunea cineva, exista…in sufletul nostru dorinta de a impaca si capra si varza, si nuca si peretele, adica a le impaca pe toate. Din aceasta frustrare si dorinta de uniune pot rezulta tot felul de echilibre echilibristice care mai de care mai caldicele si caldute.
Tocmai de aceea, acum Sfintii Parinti nu mai sunt interesanti, iar cuvantul lor “sanatos” nu mai este “suferit”, nu mai are greutate, nu mai are autoritate, poate fi oricand relativizat, de vreme ce ne putem tocmai invatatori “dupa poftele noastre”, dupa cuvantul Apostolului: Caci va veni o vreme cand nu vor mai suferi invatatura sanatoasa, ci – dornici sa-si desfateze auzul – isi vor gramadi invatatori dupa poftele lor, si isi vor intoarce auzul de la adevar si se vor abate catre basme.
Si pentru ca astazi nu mai are cine sa ne indrepte, pentru ca noi nu mai ascultam decat de gandul nostru, pentru ca nu mai primim invatatura si mustrarea Duhului, pentru ca ne-am terfelit toate reperele autentice de autoritate si nimeni nu ne mai poate convinge de nimic, atunci Dumnezeu ne lasa in voile noastre, ramanem “condamnati” sa ne purtam singuri povara propriilor alegeri, dar raspunzand la Judecata si pentru cei pe care i-am smintit, cand i-am indreptatit in minciuna sau in inselare.
Nu ne mai sunt dati Parinti adevarati, pentru ca pe cei pe care i-am avut i-am dispretuit si nu am umblat in sfaturile lor, chiar si daca, poate, ne-am folosit de numele lor, cand i-am luat drept scut si drapel. Nu mai are cine sa ne formeze in duhul cel bun, sa ne daruiasca “gustul” si “mireasma” veritabile ale Adevarului, pentru ca… noi nu mai vrem adevarul, ci doar confortul nostru psihologic si satisfacerea orgoliului.
Duhul sufla langa noi ca o “adiere de vant lin (subtire)“, dar nu-L mai auzim, pentru ca ne-am facut plini de cerbicie si vartosi la inima. Am viclenit amarnic in cugetele noastre si ni se va da noua dupa viclenia noastra, adica, asa cum stim din Vechiul Testament, pana si proorocii (duhovnicii) vor fi orbiti si vor spune minciuni sau lucruri omenesti, intrucat noi asta vrem sa auzim.
Dorim minciuni frumoase, “linistitoare” si atragatoare, dorim gandire trupeasca ambalata estetic in pachetele virtuale cu referinte duhovnicesti legate in fundite roz, dorim sa ne prefacem ca nu exista nici un conflict intre crestinism si lume, nici intre traditionalisti si ecumenisti, ca totul ar fi minunat daca am recurge la magicul “dialog” (al negocierii, al compromisului?), ca se poate trai vesnic sub zodia lui “nici, nici” sau “si, si”, ca sa nu se supere nimeni si sa nu ne prigoneasca nimeni, ca nu trebuie niciodata sa facem alegeri cruciale si rastignitoare, ca putem visa in voie ca se poate Inviere si fara Cruce, ca se poate pocainta si fara…. Pocainta.
Ca Raiul, la o adica, poate fi si pe pamant, in timp ce sfarsitul lumii, bineinteles, nu va mai veni niciodata (a, da si dorim, daca s-ar putea, sa inchidem gura “apocalipticilor” astora nesuferiti, care mereu ne strica cheful cu vestile lor proaste). Iar daca am inseta sincer dupa adevar si numai dupa adevar, atunci pana si un magar ne-ar dezvalui voia lui Dumnezeu!
Cu alte cuvinte… “Du-te, sa-ti fie dupa cum ai crezut!” Dar, ma intreb cu uimire si cu durere, atunci cand ne alegem invatatorii care ne “desfata auzul”, oare nu ne gandim deloc la intrebarea Profetului Ieremia: Lucruri înspăimântătoare se petrec în ţara aceasta: Proorocii profeţesc minciuni, preoţii învaţă ca şi ei, şi poporului Meu îi place aceasta. Dar la urmă ce veţi face?
Nu mai avem criterii sa deosebim adevarul de fals, sarea cea curata de surogatele “identic naturale”? Daca am avea sinceritate, am avea si criterii. Dar, cum constata trist si parintele Savatie: “A venit vremea cînd fiecare trebuie să deosebească singur binele de rău şi minciuna de adevăr. Nu mai există argumente şi dovezi pentru că nu mai există o gîndire izvorîtă din trăire. Fiecare înţelege ce vrea, dar mai bine zis ce-i place. Şi fiecare va trăi sau va muri cu înţelesurile sale”.
Niciodata pana in vremea noastra omul n-a fost mai mandru, mai autosuficient, mai indaratnic, mai inchinator la idolul mintii proprii. Desteptaciunea si cultura l-au dus pe omul contemporan pana la culmi nebanuite de rafinament si subtilitate in gasirea unor modalitati de a se pacali pe el insusi, de a inventa justificari sofistice (dar teologice, duhovnicesti!) verosimile pentru toate, de a se refugia in victimizari si de a face in asa fel incat “sa cada mereu in picioare” si sa nu se lase “(in)frant” niciodata. De a se strecura mereu profitabil si oportun(ist), de a se descurca in toate, de a aluneca mereu pe langa adevar.
Nu e de ajuns sa stim multe, sa avem o minte buna sau sa credem ca intuitia sau trairile noastre nu ne insala niciodata (ceea ce deja este o mare inselare!). Dimpotriva, cu cat suntem mai bogati in toate acestea, cu atat suntem mai in primejdie si cu atat trebuie sa ne smerim mai mult, ca sa nu cadem prada cumplitelor boli ale ego-ului umflat.
Insa astazi sunt in voga alte principii decat cele evanghelice ale ascunderii virtutilor, astazi diavolul deghizat in inger de lumina ne sopteste: daca ai niste daruri, niste “talanti” (cat de mult s-a pierdut si intelesul duhovnicesc al “talantilor”, redusi la simplele daruri naturale…), foloseste-i din plin si arata-le si celorlalti; vezi ca esti valoros, esti inzestrat, poti mai mult, meriti mai mult!
Cata parere de sine avem, atata minciuna zace in noi fara sa stim, atata iad al necredintei ne stapaneste pe nesimtite. Cu cat ne cultivam mai mult duhul demonic de ambitie, “desteptaciunea” si patima dreptatii proprii, cu atat ne vom cunoaste pe noi insine mai putin si vom pierde orice sansa ladiscernamantul duhovnicesc (care vine numai prin smerenie si ascultare in adevar).
Din toate aceste cauze, si poate si multe altele, crestinului de azi ii este tot mai straina smerenia, credinta si inima plina de iubire a sutasului din Evanghelie. Din aceste cauze, noi, ortodocsii cei mai ortodocsi, tocmai noi putem sa fim cei mai vrednici de plans apostati, pentru ca vietuim dupa un duh strain, mandru, eretic, luciferic si, astfel, ne inchinam, prin viata noastra, altor dumnezei.
Tocmai noi, cei care traim usuratic si suficient ca si cum am primit deja calitatea de “fii ai imparatiei”, vom risca sa auzim – sa nu fie! – aceste cuvinte ale Judecatorului:
Si zic voua ca multi de la rasarit si de la apus vor veni si vor sta la masa cu Avraam, cu Isaac si cu Iacov in imparatia cerurilor. Iar fiii imparatiei vor fi aruncati in intunericul cel mai din afara; acolo va fi plangerea si scrasnirea dintilor.